Startside

    

Kontakt informasjon

 

Reservedeler

Regler for bruk

Plugger 

 

 

Plugger, er et kapittel verd..

Alle våre ATV og motorkjøretøy er utstyrt med plugger fra Nanjing huade spark plug co, LTD. Dette er et Joint venture selskap til Robert Bosh GmbH

Link til hjemmesiden, engelsk versjon : http://www.nhsp-ld.com/en/

Overgangstapell :

Modell Original NHSP Chamion Denso NGK
50cc ATV totakter E6T eller E5T   W14FP-U BP5HS
110cc ATV A7RTC RZ10YC U20FP CR7HSA
150cc ATV A7TC Z10 U20FP C7HSA
250cc ATV D8RTC RA8YC X24ESR-U DR8EA
300cc ATV D8RTC RA8YC X24ESR-U DR8EA
125cc Cross D8TC A8Y X24ES-U D8EA
Scooter 50cc A7TC Z10 U2OFP C7HSA
500cc 4X4 ATV        

Bosch plugger.. har dessverre ikke overgang til dette, da fabrikken regner at dette ER Bosch plugger.

 

Feilsøking :

Den vanligste feilen med tennplugger sies å være at de er trukket til med feil moment. 

Det er 2 hovedtyper plugg. Den som har flate pakninger  skal skrus til for hånd, deretter skrus 1/4 omdreining med pluggnøkkel. plugger uten pakning, men som er konet, skal skrus til for hånd, deretter 1/16 dels omdreining.

Riktig utseende.

Slik skal pluggen se ut. Motoren er i god stand, får riktig blanding luft og bensin, tenningstidspunkt riktig, ingen overoppheting. Ser pluggen din slik ut, er alt ok, byttes etter ca 350 timers motorgange.

Pluggen er sotet. 

1.Indikerer feil blanding luft/bensin (feil justert forgasser)

2. Sjoken har hengt seg opp

3. Skittent luftfilter

4. Pluggen er for kald (prøv å øke til en plugg med høyere temperatur)

Pluggen er våt, (oljefilm)

1. Oljelekasje

2. Lekasje i stempelringene

3. Riper i sylinderen

4. Lekasje i ventiler

Brungul overflate, muligens med grønne flekker.

1. Kan forekomme dersom motoren er "daukjørt" over lang tid, for så å bli overbelastet

Avleringer på pluggen

1. Får for mye bensin

2. Utslitte stempelringer

3. Feil på ventiljustering

Brun - gul, tykt belegg

1. forekommer etter høy belastning av motoren

Smeltet senter elektrode

1. Feil på tenningen, ettertenner

2. Defekt eller manglende kjøling (motoren er kjørt for varm)

3. Feil på bensinblandingen

4. Feil temperatur på pluggen, forsøk en kaldere plugg.

Senter og side elektrode smeltet

1. Oljelekasje til sylinder

2. Feil på tenningen

3. Defekte ventiler

Elektroder smeltet til "blomkål"

1. Feil på tenningen

2. Rusk i bensinen

3. Ventiljustering feil

Erodert plugg.

1. pluggen er utslitt, brukt for lenge. Skift til ny.

Erodert side elektrode

1. Aggresiv bensin og oljeblanding

2. Rusk i bensintilførsel

3. Utslitt motor

Brukket side elektrode

1. Mekanisk skade. Skift til ny plugg

OBS: Beskrivelsene over her gjelder plugger generelt, ikke spesielt for ATV. Dette betyr blant annet at mange av disse tilstandene SKAL ikke kunne forekomme på våre sykler. (feil oljeblanding feks)

Generelt, snakker man kun om 3 typer : Riktig, sotet eller overopphetet

Les mer om tennplugger her 

 

 

 

 

 

 

 
Send e-post til post@lyngheienatv.no med spørsmål om eller kommentarer til dette Web-området.
Sist endret: 23 mai 2020